I denne artikkelen så skriver jeg om utstyret en bryllupsfotograf trenger og hva det er lurt å tenke på når du fotograferer ditt første bryllup. For det henger sammen, utstyret må være en forlengelse av fotografen, ting går fort og det gjelder å være klar for å fange øyeblikket. Du har fått stor tillit, du er valgt til å fotografere et bryllup. Det er du og dine evner som fotograf som skal sikre at minnene fra den store dagen blir foreviget. Det er ingen liten oppgave og det krever litt forberedelse. Tidligere når alle fotograferte med speilreflekskameraer var det et mindre forskjell mellom kameraene, de seneste årene har speilløse kameraer i fullformat kommet for fullt og mange nye funksjoner som ikke tidligere var mulig gjør at fotografen kan være tryggere på å fange de viktige øyeblikkene. Den største spranget er AF (autofokus) og hvor mange flere bilder fotografen sitter igjen med som ikke er feilfokusert, spesielt når man tar bilder med blender fra 1.4 (veeeeldig lite fokusfelt). Selv gikk jeg fra Canon 5D serien over til Sony Alpha. Nærmere bestemt Sony A7III. Hvordan følgefokus og øye-fokus fungerer i praksis var en ganske utrolig overgang. Jeg fikk en helt annen selvtillit når jeg tar bilder med stor blender, (f1,4-f2,0), nå er jeg sikker på at jeg setter riktig fokus. Tidligere var jeg spent når jeg blåste opp bildet til 100% på kameraskjermen, nå er det nesten ikke vist å sjekke om fokus sitter lenger, har kameraet låst seg til øyet og jeg har tatt bildet, ja, så er det i fokus. Følgefokus i kombinasjon med øye-fokus gjør at jeg kan ta bilder av personer gående imot meg med blender vid åpen, det har jeg ikke kunnet gjort tidligere.
Aperture priority, shutter priority eller manual? Det er de som mener at du ikke er ordentlig fotograf hvis du ikke kun tar bilder med manuell modus. Det er ikke jeg enig i. Som fotograf gjelder det å fange øyeblikket og gjerne riktig eksponert. Mye kan reddes i etterarbeidet, men er bildet utbrent i områder kan du ikke få de detaljene tilbake. For å kun ta bilder i manuell-modus må du være veldig rask for å tilpasse deg i situasjoner med skiftende lys, en annen utfordring du vil møte er at hvis du tar bilder med to kameraer samtidig. Hvis du bruker rask fastopptikk så vil du trenge to kameraer slik at du dekker et større område. Som bryllupsfotograf er det ikke uvanlig med et 35mm f1,4 på det ene kameraet og en 85mm f1,4 eller en rask 135mm på det andre. Når du da beveger deg mye rundt og går for eksempel utendørs til innendørs i en mørk kirke, mens du hele tiden har benyttet kameraet med en 35mm, og du da tar opp kameraet du har 85mm objektivet på, må du stille inn blender, kanskje lukker og ISO for å eksponere riktig, hvis du da skulle fange en rask hendelse ville øyeblikket vært over før du ville vært klar. Det kan derfor være lurt å benytte aperture priority og auto ISO i slike tilfeller. Hvis du vet at du kommer til å være i det samme rommet, med de samme lysforholdene en stund kan det være lurt å bruke manuel-modus. Det kan gjøre etterarbeidet mer effektivt fordi bildene er eksponert likt. Velge riktig optikk Det er ikke noe riktig eller galt om man velger å fotografere med zoom-optikk eller fast-optikk. Hvis du tidligere er vant med zoom-optikk vil overgangen til fastoptikk virke litt klaustrofobisk, men også givende i når du ser på resultatene. Nå kan du ikke lenger bare rotere på objektivet for å komme nærmere eller lenger vekk, nå må du faktisk bruke beina. Fastoptikk er mer lyssterk enn zoom-optikk og derfor foretrekkes den av mange. Du kan ta bilder i svakere lys og du får mer av den uskarpe bakgrunnen som er veldig tiltalende i bryllupsbilder. Jeg benytter 35mm og 85mm som jeg har montert på hvert av kamerahusene. I tillegg har jeg med et 17-40mm, 70-200mm et 45mm objektiv for å dekke over ulike scenarier der det er mer hensiktsmessig, men de ligger mest i kamerabagen. Eksternt lys Det er ikke alltid naturlig lys eller annet lys i lokalet er nok for å fange øyeblikket, eller lyset som er til stede ikke gjør at bildene blir gode. Løsningen for dette er eksternt lys, det mest brukte er blits, men led paneler benyttes også. Selv bruker jeg blits og sender fra Godox. En blits som brukes av kameraet og i "hot shoe" og som kan styres fra kameraet er et allsidig verktøy. Du bør i tillegg ha et stativ som gjør plasseringen enklere. Nå kan du to flotte bakbelyste dansebilder, opplyste "umbrella shots" for å nevne noe. De vanlige bildene fra festen når den har flyttet seg til dansegulvet blir tatt med blits montert på kameraet, vidvinkel på høy blender og lenger lukker slik at du får noen "light trails" som henger i lufta (pass på at de ikke er over ansiktene). Dette er noe av de mange, mange tingene som du må tenke på når du skal fotografere ditt første bryllup. Her er det mye å skrive om og det kommer mer senere.